Tryckeri

Stora affärer görs i personliga möten med andra. Det är oftast trevligt att ha någonting att lämna ut.

Profilering

Profilering handlar om att förmedla företagets identitet. En viktig komponent är den grafiska profilen där färger, teckensnitt, logotyp och symboler ska användas på ett konsekvent sätt i alla sammanhang där företaget syns. Det gäller webbplats och banners, som visitkort, profiltryck och annat tryckt material!

Vad är ditt behov av material?

Enligt IRM, institutet för reklam- och mediestatistik, är det företag med 0-25 anställda som har störst sannolikhet för ökat behov av trycksaker.

Men vad är viktigt att tänka på när du väljer tryckeri för dina visitkort, förpackningar eller reklamutskick då? Det beror givetvis på vad du ska trycka, men det är rimligt att idag ta avstamp i att miljösäkra dina trycksaker på bästa sätt. Vår tidskrift är både Svanenmärkt och har netto noll klimatavtryck!

Om man ska trycka stor kvantitet, eller göra beställningar med jämna mellanrum, bör du säkerställa att du har en personlig kontakt som du trivs med. Kolla även om tryckeriet har möjlighet att vara flexibel med produktions- och leveranstid om du någon gång skulle behöva material med kort varsel. Prisfrågan är givetvis viktig i sammanhanget; offerter på trycksaker har vanligtvis tydliga specifikationer och gör det smidigt att jämföra olika alternativ.

Om det handlar om enklare marknadsmaterial som exempelvis rollups, flyers, vepor och visitkort är det smidigt för dig som kund att det finns en webbshop, så att beställningen går snabbt och smidigt. Tryckerier kan dessutom ofta bistå med mallar som gör det enkelt för dig att skapa original som de kan trycka efter.

Trycksaksproduktion

När du ska producera för tryck finns det en del att ta hänsyn till. För bästa resultat bör du göra ditt original i ett för ändamålet avsett program. Vanligast är Adobes program InDesign (layout), Illustrator (illustrationer och vektorbaserad grafik) och Photoshop (bildformatering och pixelbaserad grafik). Program som Microsoft Word och PowerPoint är inte avsedda för att framställa original och går därmed inte att applicera i tryck.

Digitala skärmar visar färg i färgrymden RGB medans tryck görs i färgrymden CMYK (fyrfärgstryck). Färgrymden RGB är större än CMYK, varpå en bild på din skärm alltså har större färgomfång än samma bild i tryck. När du formger en trycksak på datorn är det bra att ha detta i åtanke. Ett digitalt original bör konverteras till CMYK innan tryck för att resultatet ska bli så likt färgen på skärmen som möjligt.

Det är också viktigt att tänka på att bilder och annan grafik som ska tryckas vanligtvis behöver ha en upplösning på minst 300 dpi i skala 1:1 för att ge ett bra slutresultat. Bilder med för låg upplösning blir pixliga och upplevs suddiga.

Papper delas grovt upp i två grupper, obestruket och bestruket. Obestruket papper är vad de flesta kallar ett vanligt vitt papper, och är oftast det som stoppas i kontorets skrivare. Bestruket papper har ett ytskikt bestående av bland annat krita som ger ett jämnare och blankare papper. Bestruket papper ger lite extra lyster till bilder medans obestruket papper är mer läsvänligt. Bestruket papper finns med flera olika ytskikt, från matt (silk) till blankt (glossy).

Verkar det krångligt eller har du inte möjlighet att designa själv så kan de flesta tryckerier bistå med hjälp.

Ordlista

CMYK

Cyan, Magenta, Yellow och Key-colour (svart) är ett färgsystem som används vid bland annat fyrfärgstryck.

DPI

Dots per inch – Anger utskriftsupplösningen på bland annat skrivare och tryckpress. Ju högre DPI, ju bättre kvalitet (klarare bild och fler färger).

Original

Tryckoriginal – den digitala fil som går till tryck. Vanligtvis en PDF.

RGB

Rött, grönt och blått är ett färgsystem som används i bland annat bildskärmar.