Frakt och logistik

Är du som företagare i behov av logistik? Då finns det en del att tänka på. Vi går igenom det viktigaste du behöver ha koll på och hur du undviker fallgroparna.

Logistik är lätt att ta för givet, men som småföretagare kan det vara extra känsligt när verksamheten stannar upp för att logistiken inte rullar på.

Leveranssätt

Svenska konsumenter önskar korta leveranstider och att kunna välja vart och när varan levereras. Företagare däremot föredrar leverans till arbetsplatsen snarare än till ett utlämningsställe. Leveranstid brukar vara mellan klockan 9-17 på vardagar.

Att paket levereras hela och i tid är ett minimikrav för att hålla kunderna nöjda. Vikten av en fungerande logistik återspeglas tydligt i kundnöjdheten.

Distribution

Eftersom en fungerande logistik är så viktigt bör man bestämma hur beställningar, leveranser och returer ska hanteras. Fundera på vem som ska göra vad, hur och när kunden ska få sina varor och hur en eventuell retur ska hanteras. Vad du kommer fram till kan påverka valet av leverantör, se därför till att göra en plan i ett tidigt skede.

Att kunna ange leveranstid redan vid beställningen är oftast viktigt. Om det inte finns någon överenskommen leveranstid ska varan levereras inom 30 dagar, annars kan kunden ha rätt att häva beställningen.

Genom att välja välkända leverantörer ökar du förtroendet för ditt företag, vilket är värt att ha i åtanke.

Miljö

Miljöfrågan har nog aldrig varit så mycket i fokus som idag. Det kan vara på sin plats att erbjuda miljövänliga alternativ, dels för miljöns skull och dels för ditt företags image. Fler och fler kan tänka sig att vänta lite längre eller betala lite högre pris för att välja ett miljövänligt alternativ.

Att skicka paket och gods

Enskilda sändningar bokar du enklast via nätet, men om du har många sändningar finns det olika Transportadministrativa system (TA-system) som du oftast kan koppla till ditt affärssystem eller e-handelssystem. TA-systemen förenklar och effektiviserar hanteringen när du har en större mängd bokningar och kan användas för att boka och hantera frakt från ett eller flera fraktbolag.

Det är smidigt att låta fraktbolag komma till kontoret eller lagret så att du slipper lägga tid på att lämna in paket. Se till att du anger korrekt adress, vikt och volym vid bokningstillfället. Om du har otur kanske godset inte får plats vid upphämtning om måtten är felaktiga. Boka smart och packa klokt.

Viktigt att skilja på din och kundens fraktkostnad

Att skicka ett paket kostar dig olika mycket beroende på bland annat dess vikt, storlek, leveranstid och mottagaradress. Det betyder däremot inte att du behöver ta ut det exakta fraktpriset av kunden, utan försök istället att hitta en modell som totalt sett täcker dina fraktkostnader.

Det blir betydligt enklare för kunden att göra en beställning om det finns tydliga direktiv för vad frakten kommer att kosta.

Några vanliga strategier:

  • Fast fraktavgift, exempelvis 99 kr
  • Fraktfritt över ett visst belopp, exempelvis över 1 000 kr
  • Alltid fraktfritt
  • Fraktavgift per enhet
  • Justerad fraktavgift, beroende på vad kunden köper

Moms på frakt

Huvudregeln är att momsen på frakten bestäms av momsen på varan som skickas. Säljer du kläder lägger du således på 25% på frakten och säljer du böcker så lägger du på 6%.

Skickar du till privatpersoner? Tänk på ångerrätten

Om du säljer varor på nätet till privatpersoner måste du enligt lag ge 14 dagars ångerrätt. Lagen innebär att du som säljare också behöver informera konsumenten om ångerrätten, annars får konsumenten faktiskt ett år på sig att ångra köpet. Konsumenten ska själv stå för returfrakten, men många e-handlare väljer att bjuda på detta. Det beror helt på strategi och vilka marginaler du har.