Digital marknadsföring

Marknadsföring handlar om att nå ut med ditt företag.Bra marknadsföring hjälper dig skaffa kunder till ditt företag och vidare till att bygga starka relationer.

Sökmotoroptimering (SEO)

SEO är ett bra sätt att strategiskt och långsiktigt öka antalet besökare till sin webbplats. Det handlar om att optimera webbplatsen för att synas högt upp i sökmotorernas sökresultat, utan att betala för klicken.

Detta brukar kallas för det organiska sökresultatet, och innebär i praktiken att sökmotorn anser att webbplatserna som syns i en given sökning är relevanta för vad deras användare har sökt efter.

SEO handlar därför om att göra din webbplats mer relevant för de sökningar som du vill synas för på sökmotorerna. Detta är ett långsiktigt arbete.

– On page SEO

Denna del handlar om att göra webbplatsen relevant för de sökningar den ska synas på.

Content is King säger man i SEO-världen. Du behöver innehåll som både fångar sökmotorernas uppmärksamhet och som får besökarna att stanna.

– Länkstrategi SEO

Denna del handlar om att skapa trovärdighet för din webbplats. Detta skapas av att relevanta webbplatser länkar till ditt relevanta innehåll på din webbplats.

Länkar från andra webbplatser kan man se som röster på din webbplats. Röster som intygar att din webbplats är intressant och relevant. Ju högre rankade och desto mer relevanta aktörer som länkar till din webbplats desto bättre, eftersom deras röster räknas tyngre.

Sökmotorsmarknadsföring (SEM)

SEM är betalda annonser som syftar till att nå ut till internetanvändare som aktivt söker efter dina produkter och tjänster på sökmotorerna. Det är i synnerhet användbart om du inte rankar högt på det organiska sökresultatet för de sökningar du vill synas på.

För denna tjänst betalar man oftast per klick som genereras till din webbplats. Kostnaden kan variera mellan några ören upp mot 40-50 kr (ibland ännu mer). Du kan alltid själv bestämma maxbud för olika sökord och så klart även sätta en månadsbudget så att du inte överskrider det du har tänkt spendera.

Det är vanligt att man kombinerar SEM och SEO för att jobba både kortsiktigt och långsiktigt, och få de besökare från sökmotorerna som man i dagsläget inte kan nå. Om man inte rankar högt organiskt så kan man köpa sökorden, och sökorden som är för dyra att köpa optimerar man att ranka organiskt för.

Remarketing

De flesta har säkert kommit i kontakt med remarketing efter att man har varit inne på en webbplats och kollat på en produkt, utan att avsluta köpet.

Remarketing möjliggör annonsering av specifika produkter och tjänster vid ett senare skede och i ett annat sammanhang, exempelvis på andra webbplatser eller i sociala medier, för personer som på olika sätt har interagerat med ditt företag. Att placera annonser strategiskt framför dessa personer gör att du kan bli superrelevant i din kunddialog eftersom dessa personer antagligen är nära till köp.

Sociala medier

Många företag annonserar idag på sociala medier som Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, LinkedIn och Twitter. Detta eftersom stora delar av befolkningenär aktiv på sociala medier och att det är relativt enkelt att nå utvalda målgrupper baserat på exempelvis geografiskt område, intressen, kön, ålder eller beteende.

Skillnaden mot exempelvis SEM och SEO är att du här inte når användarna när de aktivt söker efter något du erbjuder, utan när de antagligen gör något annat som att kolla på sina vänners uppdateringar. Du behöver därför vara mer träffsäker i din marknadsföring.

Att vara aktiv på alla sociala medier tar tid och därför är det bra att välja de som är mest relevanta för ditt företag att synas på.

Influencer marketing

Influencer marketing går ut på att låta inflytelserika personer nå ut med budskap via deras sociala medier.

Det finns influencers som har hundratusentalsföljare och influencers som inte har fullt lika många. Micro influencers har färre följare men oftast med en tydlig nisch och hängivna följare. Är man verksam inom ett smalt område där det finns en micro influencer kan det vara ett samarbete väl värt att kolla upp.

Google My Business (GMB)

GMB är en kostnadsfri tjänst som gör det enklare att nå ut till kunder, i lokala sökningar och sökningar som innehåller ditt varumärke, på Google Sök och Maps.

Ditt företag syns då med adress, telefonnummer, öppettider, bilder, recensioner och webbadress närnågon söker efter t.ex. “Frisör på Söder“. Denna typ av sökningar görs ofta av användare som är nära till köp.

Google Analytics

GA är ett kostnadsfritt statistikverktyg för dig som vill veta hur många besökare din webbplats har, var besökarna geografiskt befinner sig, hur de hittade till din webbplats, hur lång tid de spenderade på olika sidor och mycket annat. GA ger dig som företagare värdefulla insikter om besökarnas beteenden, som i sin tur kan påverka hur du väljer att utveckla din webbplats, produktutbud och/eller din marknadsföringsstrategi.