Analog marknadsföring

Man skulle kunna tro att företag klarar sig med endast digital marknadsföring. Det är en vanlig missuppfattning – vi förklarar varför.

Alla människor konsumerar media på olika sett och är olika mottagliga vid olika tillfällen. För att inte missa den tänkta målgruppen är det viktigt att därför ha en mix av aktiviteter.

Analog marknadsföring består av exempelvis event, representation, profilkläder och annat tryckt material så som pennor, broschyrer, flyers och direktreklam.

Utomhusreklam

Utomhusreklam är en annonseringsform som har funnits länge – det är allt du ser utanför ditt hem som inte är i en tidning eller i din mobil. Även om det låter så på namnet behöver utomhusreklam inte nödvändigtvis vara utomhus. Det kan även vara på bussen, i tunnelbanan eller i ett köpcenter.

Attraktiva platser för annonsering utomhus är platser där det rör sig mycket folk, oftast centrala lägen.

Ett billigare alternativ är mindre besökstäta platser, så som en lokal fotbollsplan. Beroende på var din målgrupp rör sig kan det faktiskt vara intressant ur marknadsföringssynvinkel. Här får man längre tid med den som konsumerar reklam och man kan bygga ett varumärke som förknippas med de positiva känslor som en idrottsmatch medför.

Trycksaker och gåvor

Profilkläder är kläder som profilerar ett företag eller dess produkt. Det kan antingen vara plagg som man arbetar i eller ger bort till kunder. Vanligt förekommande profilkläder är t-shirts, tjocktröjor, kepsar och mössor.

Närbesläktat är profilprodukter. Det är produkter av mindre värde – så som exempelvis godis, muggar, USB-minnen, pennor och paraplyer med tryck på – och brukar användas som giveaways och presentreklam.

Broschyrer, folders, flyers och dylikt trycks upp som informationsblad för att utbilda mottagaren. Det kan man antingen ge bort när man ställer ut på event, ta med till säljmötet eller skicka med post direkt till sin målgrupp. Företag som ställer ut på mässor och olika event brukar ha rollups och beachflaggor – vilket gör dem synliga när det finns många distraktioner. Läs gärna mer i avsnittet om Tryckeri, längre bak i tidningen.

Representation

Många tänker inte på att representation är analog marknadsföring. Det är exempelvis en middag eller mindre aktivitet tillsammans med en kund där ni får tillfälle att lära känna varandra och kanske kan få den befintliga affären att växa?

Direktreklam

Undersökningar visar att reklam i brevlådan är den mest uppskattade formen av uppsökande reklam. När man ska göra direktreklam behöver man fundera på om den ska vara adresserad eller oadresserad.

Oadresserad direktreklam (ODR) är billigare, men det går inte att styra mottagare mer än till geografiskt område. Det fungerar således bäst när det är någonting som berör alla i ett visst område. ODR kommer inte igenom brevlådor som har skyltat med “ej reklam“.

Adresserad direktreklam (ADR) gör däremot detta och ger också möjlighet att anpassa innehållet till mottagaren. Var därför gärna personlig i kommunikationen och skriv ut “Hej Olle“ eller “Hej småföretagare“ i materialet som skickas ut. Eftersom ADR låter en styra exakt vem som är mottagare finns stora möjligheter att nå rätt mottagare. Några utmaningar är att få fram adressuppgifter till målgruppen och säkerställa att adresserna är aktuella för att minimera antalet returer.

ADR och ODR omsätter årligen 5 miljarder kr där livsmedelskedjor, stormarknader och detaljhandeln står för en stor del.

Tidningar

Tidningar har länge varit en viktig nyhetskälla för allmänheten. När mycket av de snabba nyheterna flyttat till nätet har flera nischade tidningar växt fram. Det finns många som vill hålla något i handen som de kan bläddra i. Där har man som annonsör en längre lästid med potentiella kunder – som annars är svårt att fånga med en tidning på nätet. Du är väl här – inte sant?